Όσοι θυμούνται τις δηλώσεις για τους «τεμπέληδες Νότιους που πληρώνουν οι Γερμανοί -αλλά και άλλοι Βορειοευρωπαίοι- φορολογούμενοι» την περίοδο της κρίσης, μπορούν να θεωρήσουν ως μια εκδίκηση της Ιστορίας τις εξελίξεις στη γερμανική οικονομία.

Η άλλοτε «οικονομική ατμομηχανή» της Ευρώπης βρίσκεται σε βαθιά κρίση, αφότου έχασε το πλεονέκτημα της φτηνής ρωσικής ενέργειας, παραμένει στάσιμη για 18 συνεχείς μήνες, ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία, που ήταν η κορώνα του στέμματος του «γερμανικού εξαγωγικού θαύματος» διάγει περίοδο παρακμής από την οποία δεν φαίνεται διέξοδος.

Η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία έχειμειωθεί σωρευτικά κατά 8% από το 2015, ενώ στην υπόλοιπη ευρωζώνη έχει αυξηθεί κατά 4%. Η μείωση αυτή είναι ενδεικτική της διαρθρωτικής ύφεσης της γερμανικής οικονομίας, ιδίως σε ενεργοβόρους τομείς όπως ο χάλυβας και τα χημικά, οι οποίοι είναι κρίσιμοι για την αλυσίδα εφοδιασμού του μηχανολογικού τομέα.καθίζηση της αυτοκινητοβιομηχανίας σφραγίζεται από τις ανακοινώσεις της εμβληματικής Volkswagen ότι πιθανότατα θα κλείσει εργοστάσιο στη Γερμανία, για πρώτη φορά στην ιστορίας της και ότι θα ανατρέψει το καθεστώς της εργασιακής ασφάλειας που παρέχει στους εργαζόμενους.

Η Volkswagen συνόδευσε τις ανακοινώσεις για το κλείσιμο του εργοστασίου με δηλώσεις ότι δεν μπορεί να τετραγωνίσει τον κύκλο, ήτοι να παράγει κέρδη και να ικανοποιεί ταυτόχρονα τους πελάτες και τους εργαζόμενους.

Η εταιρεία τον περασμένο Ιούνιο ανακοίνωσε ότιήθελε να μειώσει το κόστος κατά 10 δισ. ευρώ έως το 2026, καθώς έθεσε ως στόχο τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους που έχουν καταρρεύσει στο 2,3%, να φθάσουν πάλι στο 6,5%.

Ο επικεφαλής της της Deutsche Bank Christian Sewing από την πλευρά του δήλωσε σε συνέδριο ότι «περισσότερη ανάπτυξη στη Γερμανία θα έρθει μόνο αν αλλάξουμε και τη στάση μας απέναντι στην εργασία– αν είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε διαφορετικά, αλλά συνολικά να εργαστούμε περισσότερο και σκληρότερα».Η ανεργία στη Γερμανία έφτασε σε ιστορικό χαμηλό 4,9% την άνοιξη του 2019, αλλά τώρα βρίσκεται στο 6%.

Αν και το ποσοστό είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, πολλοί αναλυτές προειδοποιούν ότι τα στοιχεία κρύβουν μια πτώση της υψηλής εξειδίκευσης και των καλά αμειβόμενων εργασιών στη μεταποίηση, σε μια περίοδο που η βιομηχανία αγωνίζεται να αντιμετωπίσει τις υψηλές τιμές της ενέργειας, τις μειούμενες εξαγωγές και τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Η απασχόληση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας μειώθηκε κατά 6,5%σε 780.000 εργαζόμενους πέρυσι.

Η Bundesbank υπογραμμίζει με έμφαση την ανάγκη να αντιμετωπιστεί η ανησυχητική μείωση του εργατικού δυναμικού της Γερμανίας. Η Τράπεζα υπολογίζει ότι μέχρι το 2026, η Γερμανία θα χάνει λόγω συνταξιοδότησης κάθε χρόνο περισσότερους εργαζόμενους από ό,τι κερδίζει από τη μετανάστευση, ακόμη και με τον σημερινό υψηλό ρυθμό.