Η φωτιά που ξεκίνησε από τον Βαρνάβα δεν έχει μόνο οικολογικές ζημιές. Είχε ζημιές και σε καλλιέργειες γεγονός που θα αναμένεται να φέρει αυξήσεις σε φρούτα και λαχανικά. Οι φλόγες πέρασαν μέσα από τον λαχανόκηπο της Αττικής, όπως ονομάζεται η ευρύτερη περιοχή του Μαραθώνα.

Ένα απέραντο περιβόλι με μαζικές καλλιέργειες αμπελιών, ελιών, δημητριακών, φρούτων και λαχανικών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον Μαραθώνα καλλιεργείται περίπου το 20% της συνολικής ετήσιας εγχώριας παραγωγής μαρουλιού… Κάτι που αναμένεται να ενεργοποιήσει τον νόμο της προσφοράς και της ζήτησης…

Αφού λείπει η προσφορά και η ζήτηση θα παραμείνει σταθερή, τότε πολύ απλά θα καταγραφεί αύξηση τιμών σε γεωργικά προϊόντα που πρόσφερε στην πρωτεύουσα ο λαχανόκηπός της.

Η «μαύρη τρύπα» της τροφοδοσίας λαχανικών και λοιπών γεωργικών προϊόντων από τον Μαραθώνα θα καλυφθεί κατά κύριο λόγο από εισαγωγές. Είναι προφανές ότι άλλο κόστος εμπεριέχει η μεταφορά γεωργικών προϊόντων από τον Μαραθώνα που βρίσκεται σε απόσταση 40-50 χλμ. από την Κεντρική Λαχαναγορά Αθηνών και άλλο, τεράστιο, κόστος επιφέρει η συνδυασμένη από χώρες όπως η Αίγυπτος, η Αλβανία, το Κόσοβο, το Ιράν, η Πολωνία και η Τουρκία!

Οσο για ελληνικές περιοχές που παράγουν προϊόντα, όπως η Κρήτη; Ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης θα εγκύψει πάνω από το πρόβλημα της ακρίβειας στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια χωρίς να υπόσχεται και λύση το φθινόπωρο.

Ας μην ξεχνάμε και τον παράγοντα ηλεκτρικό ρεύμα, που τσουρουφλίζει όχι μόνο τα νοικοκυριά αλλά και τις επιχειρήσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι ευπαθή προϊόντα όπως τα φρούτα και τα λαχανικά χρειάζονται ψυγεία και τα ψυγεία καταναλώνουν ρεύμα.

Αν κάτι φέρνει την Ελλάδα στα πρόθυρα της εκ νέου οικονομικής καταστροφής, είναι το εμπορικό έλλειμμα, ως η μεγάλη συνιστώσα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Πρόκειται για την αξία όσων εισάγουμε σε σχέση με την αξία όσων εξάγουμε. Καθίσταται προφανές ότι η μερική καταστροφή του λαχανόκηπου της Αττικής που σιτίζει περίπου τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας θα φέρει πέρα από την ακρίβεια και έκρηξη εισαγωγών.

Ηδη ακριβώς επειδή τα εργοστάσια κλείνουν το ένα μετά το άλλο, αφού δεν μπορούν να αντέξουν το κόστος της παραγωγής, εντός του 2024 καταγράφεται μείωση εξαγωγών και αύξηση εισαγωγών. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου (εισαγωγές μείον εξαγωγές) το πρώτο εξάμηνο του έτους διευρύνθηκε καταγράφοντας αύξηση 10,5% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σε απόλυτα μεγέθη καταγράφεται αύξηση του ελλείμματος το πρώτο εξάμηνο στα 16,73 δισ. ευρώ, όταν στο πρώτο εξάμηνο του 2023 είχε διαμορφωθεί στα 15,143 δισ. ευρώ.