Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου, στις 30.10.2024
Περί του καθορισμού Τέλους Κοινοχρήστων Χώρων για το 2025
Κυρία Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι,
Αναφέρεται στην υπηρεσιακή εισήγηση ότι η μείωση των τελών κοινοχρήστων χώρων κατά την περίοδο της πανδημίας COVID-19 πρέπει να επανεξεταστεί.
Με την παραδοχή αυτή συμφωνούμε και εμείς.
Και μάλιστα, θα έπρεπε ήδη να είχε γίνει από τον Ιούλιο του 2023, αμέσως μετά την ομαλοποίηση των συνθηκών από την πανδημία.
Ήταν υποχρέωση της προηγούμενης δημοτικής αρχής, η οποία δεν έφερε καν το θέμα προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο κατά τη θητεία της, αλλά και της νυν, η οποία εισήγαγε μεν το θέμα τον Φεβρουάριο του 2024, δεν προχώρησε, όμως, σε καμία αλλαγή στις τιμές.
Έρχεται δε, σήμερα, και προτείνει αυξημένες τιμές ανά τ.μ. για το 2025, κατά 100% και περισσότερο.
Προσωπικά, και στα τόσα χρόνια που συμμετέχω στο Δημοτικό Συμβούλιο από διάφορες θέσεις, είναι η πρώτη φορά που προτείνεται μία τόσο μεγάλη αύξηση στα τέλη κοινοχρήστων χώρων.
Μπορεί, αγαπητοί συνάδελφοι, οι επιπτώσεις από την πανδημία να έχουν εξασθενήσει, οι σημερινές, όμως, οικονομικές συνθήκες (ακρίβεια, ενεργειακό κόστος, κλπ.), μέσα στις οποίες ζούμε όλοι μας δεν είναι και οι καλύτερες.
Για την παράταξή μας, ΙΩΑΝΝΙΝΑ_2023, θα ήταν σκόπιμο η επαναφορά των τελών στις τιμές προ COVID να γίνει πιο ομαλά και όχι τόσο βίαια και απότομα και, σε ένα βάθος τριετίας και όχι απο τη μια μέρα στην άλλη.
Θα αναφέρω ένα παράδειγμα για να γίνει αντιληπτή η μεγάλη αύξηση των τελών:
Για τη Δ.Ε. Ιωαννίνων και για το Τέλος κοινοχρήστων χώρων & πλατειών για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων, προτείνεται:
Για την (Α’) Πρώτη Ζώνη:
• Έως και 30 τ.μ.: 35 €/τ.μ. (συντ. covid 15,40€/τ.μ. συντ. πρό covid 45€/τ.μ.)
• Από 31-90 τ.μ.: 40 €/τ.μ. (συντ. covid 18,90€/τ.μ. συντ. πρό covid 55€/τ.μ.)
• Από 91 τ.μ. και πάνω: 60 €/τ.μ. (συντ. covid 25,90 €/τ.μ. συντ. πρό covid 75€/τ.μ.).
Δηλαδή, αύξηση κατά 127%, 112% και 132% αντίστοιχα, από πέρυσι.
Εμείς, προτείνουμε να επανεξετάσετε το θέμα για τις τιμές των τελών 2025, των οποίων η αύξησή τους υπερβαίνει το 100%, δηλαδή υπερδιπλασιάζονται, με μία αύξηση της τάξης του 50% σε σχέση με τις τιμές του 2024. Και στα επόμενα δύο έτη (2026 και 2027) να ολοκληθωθεί η αναπροσαρμογή τους στις προ COVID τιμές.
Τέλος, κύριοι συνάδελφοι, θεωρούμε σκόπιμο να υπενθυμίσουμε στη δημοτική αρχή ότι, πριν αυξήσει απότομα και σημαντικά τις τιμές του Τέλους Κοινοχρήστων Χώρων, όφειλε να μας καταθέσει επικαιροποιημένη την Κανονιστική διάταξη του 2015 για το ποσοστό κάλυψης τραπεζοκαθισμάτων από επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος του παραχωρούμενου κατά χρήση κοινόχρηστου χώρου, ώστε να υπάρξουν σαφείς κανόνες για όλες τις περιοχές των Ιωαννίνων, με αποτέλεσμα η συνύπαρξη των χρήσεων κατοικίας και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων να είναι αρμονική και ανέφελη και οι σχέσεις μεταξύ του Δήμου και των επιχειρηματιών και δημοτών του ξεκάθαρες.Περί της στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης για την περίοδο 2021_2027
Το σχέδιο για τη Βιώσιμη ανάπτυξη καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις αλλαγές στην εικόνα και λειτουργία του δήμου που στοχεύει κάθε δημοτική αρχή. Υπό την προϋπόθεση βέβαια, της υλοποίησης του σχεδιασμού αυτού.
Το σχέδιο που συζητάμε σήμερα, αποτελεί την επικαιροποίηση του, προσφάτως εγκεκριμένου από την προηγούμενη δημοτική αρχή, σχεδίου, που συζητήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022.
Η επικαιροποίηση αυτή, βέβαια, συνίσταται στην προσθήκη ενός και μοναδικού νέου έργου. Την κατασκευή νέου κτιρίου για τη στέγαση της δημοτικής αγοράς της Αγίας Μαρίνας, για το οποίο έχουμε εκθέσει τις απόψεις μας στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. Τα υπόλοιπα έργα, εκτός των 4 συνεχιζόμενων που εκτελούνται, απασχολούν το δημοτικό συμβούλιο από την προηγούμενη ή και την προπροηγούμενη δημοτική θητεία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα έργα πολιτισμού με την οθωμανική βιβλιοθήκη, το τζαμί Ασλάν Πασσά, κλπ. που έχουν γίνει σαν το γεφύρι της Άρτας, καθώς ήταν ενταγμένα στο σχέδιο ΒΑΑ 2014-2020 και ο ποδηλατόδρομος Μάτσικα-Πέραμα….
Ακόμη, και τα 16 έργα προτεραιότητας προτείνονται για χρηματοδότηση μόνο από το Ε.Π. ΗΠΕΙΡΟΣ 2021-2027, και χωροθετούνται στην περίμετρο του παλαιού Δήμου (προ σχεδίου Καποδίστριας).
Εμείς έχουμε μία εντελώς διαφορετική προσέγγιση για την εξέλιξη του δήμου. Για μας, η πραγματική ισόρροπη ανάπτυξη του δήμου, δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί με την επιλογή και επιδότηση έργων μόνο στην περίμετρο του παλαιού δήμου (προ σχεδίου Καποδίστριας). Με τον τρόπο αυτόνσυγκεντρώνεται το σύνολο της κοινωνικής, πολιτιστικής, οικονομικής και πνευματικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένα τετραγωνικά χιλιόμετρα, ένα μικρό εδαφικό τμήμα του συνόλου του δήμου. Επιλέξτε μία τοπική κοινότητα (πχ Κοσμηρά, Καστρίτσα, Περίβλεπτο, Μπιζάνι),διαμορφώστε ένα ολιστικό σχέδιο ανάπτυξής της, σχεδιάστε τα έργα που απαιτούνται για την υλοποίηση του σχεδιασμού αυτού και δημιουργείστε ένα πρότυπο που είναι δυνατόν να εξελιχθεί σε λοκομοτίβα μιας γενικότερης περιφερειακής ανάπτυξης σε όλον τον δήμο.
Η αναζήτηση δε, μιας γειτονιάς στα όρια του παλαιού δήμου για την προτυποποίησή της όσον αφορά την κλιματική ουδετεροτητα, θυμίζει αυτούς που εφαρμόζουν βιολογική καλλιέργεια σε ένα χωράφι των 4 στρέμματων, ενώ γύρω γύρω εκατοντάδες στρέμματα ραντίζονται καθημερινά με κάθε είδους χημικές ουσίες, με επακόλουθο να παύει κάθε διαφοροποίηση και στο βιολογικόκτήμα.
Επαναλαμβάνουμε ακόμη, ότι -κατά τη γνώμη μας- ο δήμος απαιτείται να κινητοποιηθεί ή να προετοιμαστεί με καίριους σχεδιασμούς όπως:
1. Κυκλοφοριακή μελέτη και μελέτη μεταφορών στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, με τη συμπερίληψη για τις αστικές συγκοινωνίες, σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ, τις λιμναίες συγκοινωνίες και ενδεχομένως και τις συγκοινωνίες με μέσο σταθερής τροχιάς.
2. Μελέτη αξιοποίησης δημοτικού κτιριακού αποθέματος, αλλά και εκτάσεων και ιδιοκτησιών που δεν ανήκουν σήμερα στον Δήμο, για την απόδοσή τους στους δημότες για ανάπτυξη πάρκων πρασίνου & πολιτισμού ή εκπαιδευτικών και ψυχαγωγικών πάρκων και με ανταπόδοση ίσης αξίας στους φορείς – ιδιοκτήτες τους. Παραδειγματικά:
a. το στρατόπεδο Βελισσαρίου, αφού αμέσως και πριν την έγκριση της ΒΑΑ διευκρινιστεί το καθεστώς της παραχώρησής του. Η ενσωμάτωση της έκτασης αυτής θα αλλάξει ολοκληρωτικά την αστική ανάπτυξη του Δήμου μας.
b. οι δύο ιδιοκτησίες του υπεραστικού ΚΤΕΛ, στην Καλούτσιανη και στην οδό Ζωσιμαδών, περιοχές υποβαθμισμένες σήμερα,
c. η παραλίμνια έκταση, 60 στρ., στον Άγιο Νικόλαο Κοπάνων, σε συνεργασία με την ΕΤΑΔ,
d. η έκταση των φυλακών Σταυρακίου, αφού διεκδικηθεί η παραχώρησή της στον Δήμο ως ανταπόδοση της παραχωρούμενης έκτασης στην Κόντσικα,
3. Εκπόνηση master plan για την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου των Ιωαννίνων που αποτελεί ένα από τα στοιχεία της κοινωνικής και οικονομικής ταυτότητας της πόλης.
4. Εκπόνηση κανονιστικού πλαισίου για τη Λίμνη Παμβώτιδα, από το οποίο θα προκύψει η χωροθέτηση των δραστηριοτήτων (αλιεία, αθλήματα υγρού στίβου, κλπ) στα λιμναία ύδατα.
5. Επικαιροποίηση κανονιστικού πλαισίου για παραχώρηση και χρήση τμημάτων κοινοχρήστων χώρων του δήμου.
και τα έργα που εμπεριέχονται στη μελέτη «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και ανάπλαση περιοχής Λίμνης Παμβώτιδας» που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Με την ευκαιρία, ενημερώστε μας αν και ποιες προτάσεις χρηματοδότησης έργων καταθέσατε στο πλαίσιο της τρίτης πρόσκλησης του προγράμματος European Urban Initiative, δεδομένου ότι η περίοδος κατάθεσης των προτάσεων έκλεισε πριν 15ημέρες.
Τέλος, στη σελίδα 97 του εγγράφου σας με τίτλο «Επικαιροποίηση του σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης» που συνοδεύει την εισήγησή σας, αναφέρεται ότι: «Σύμφωνα με την απογραφή, ο Δήμος Ιωαννιτών υπολογίζεται ότι καταναλώνει 7.325 MWh ετησίως για τον δημοτικό φωτισμό». Πλην όμως, στο χρηματοοικονομικό μοντέλο στο οποίο στηρίχθηκε ολόκληρος ο σχεδιασμός του έργου των led, αναφέρεται σε αντίστοιχη κατανάλωση 12.220,41 MWh. Δηλαδή, τότε, το 2020, η κατανάλωση του οδικού φωτισμού καταγράφηκε στα τεύχη δημοπράτησης του έργου κατά 67% μεγαλύτερη αυτής που αναφέρεται σήμερα.
Τι ακριβώς συμβαίνει;
Ποιο μέγεθος είναι αληθές τελικά;
Τι διαφοροποιείται στην υπογραφείσα σύμβαση, στην περίπτωση που το μέγεθος που καταγράφεται σήμερα είναι αληθές;
Τι προτίθεστε να κάνετε σχετικά με αυτό;
Δεδομένων των ανωτέρω, η παράταξή μας διαφοροποιείται με τη στρατηγική επιλογή σας.
Παρόλα αυτά, η στρατηγική σας πρέπει να κριθεί.
Για αυτό δίνουμε τη σύμφωνη γνώμη μας να προχωρήσετε στον σχεδιασμό σας.
Δημοτική Παράταξη Ιωάννινα_2023