Είδος πολυτελείας οι διακοπές, καθώς οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τον οικογενειακό προϋπολογισμό
Ονειρο θερινής νυκτός καταλήγουν να είναι οι καλοκαιρινές διακοπές για τους περισσότερους που επιθυμούν να αποδράσουν σε κάποιο νησί καθώς υποχρεώνονται να βάλουν πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη. Μόνο για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται έναν ολόκληρο μισθό, ενώ για να καλύψει όλα τα έξοδα των διακοπών –κατάλυμα και φαγητό– θα απαιτηθούν έως και τρεις κατώτατοι μισθοί.
Παρόλο που η μεσοσταθμική αύξηση των ναύλων στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις καταγράφεται στο 3,6%, σύμφωνα με τη διαδικτυακή πλατφόρμα σύγκρισης τιμών Vivanoda, σε συγκεκριμένα δρομολόγια οι αυξήσεις φτάνουν έως και 15 ευρώ στο ατομικό εισιτήριο. Από το 2022 οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σημείωσαν κατακόρυφη άνοδο, κυρίως λόγω της αύξησης στις τιμές των καυσίμων και έκτοτε, αντί να μειωθούν, συνεχίζουν να ανεβαίνουν, παρότι οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν. Για την ακρίβεια έχουν εκτροχιαστεί και μάλιστα σε συνάρτηση με την υπάρχουσα ακρίβεια συμπαρασύρουν τιμές ναύλων και προϊόντων όχι μόνο για τους ταξιδιώτες αλλά και για την καθημερινότητα των νησιωτών. Αποκορύφωμα είναι η κυβερνητική απάθεια υπό το πρόσχημα της ελεύθερης αγοράς.
Καλοκαιρινές διακοπές…με το κιάλι
Οι διακοπές σε νησιωτικό προορισμό αποτελούν πολυτέλεια για λίγους. Σύμφωνα με έρευνα της πλατφόρμας Vivanoda, η Ελλάδα κατατάσσεται 11η στη λίστα των χωρών με τα πιο ακριβά εισιτήρια στην Ευρώπη. Μάλιστα ο δείκτης τιμών στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια έχει αυξηθεί κατά 3,6% σε σύγκριση με το 2023, ενώ ειδικά για τις καθημερινές αυξήθηκε κατά 11%. Παρόλο που οι αυξήσεις δεν φαίνονται μεγάλες, τοπικά και σε συγκεκριμένα δρομολόγια φτάνουν έως και το 15% μέσα σε μόλις ένα χρόνο.
Αλλο σημαντικό εύρημα είναι η διακύμανση των τιμών στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Ενδεικτικά το Πάρος – Σαντορίνη (44 ναυτικά μίλια απόσταση) κοστίζει 59,70 ευρώ για ένα άτομο χωρίς επιστροφή με ταχύπλοο και 32,50 ευρώ με συμβατικό πλοίο, ενώ η διαδρομή Πάρος – Μύκονος (24 ναυτικά μίλια) με ταχύπλοο κοστολογείται στην ίδια τιμή με το προηγούμενο, αν και εγγύτερη. Αντίστοιχα κυμαίνονται τα δρομολόγια Νάξος – Μύκονος στα 57,70 ευρώ, Σύρος – Νάξος στα 63,70 ευρώ, ενώ η διαδρομή Ιος – Κουφονήσια με ανταπόκριση είναι στα 122,70 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα περισσότερα από τα παραπάνω δρομολόγια δεν υπάρχει πρωινό δρομολόγιο με συμβατικό πλοίο, άρα και χαμηλότερη τιμή, ενώ σε αρκετά δεν δρομολογείται συμβατικό πλοίο.
Για του λόγου το αληθές συγκεντρώσαμε τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για μερικούς από τους πιο δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς και το αποτέλεσμα όπως φαίνεται στον πίνακα είναι απογοητευτικό, αφού μια τετραμελής οικογένεια μόνο για τη μετακίνησή της από Πειραιά με αυτοκίνητο χρειάζεται ακόμη και έναν ολόκληρο μισθό.