Ο «κλοιός» των τελών κυκλοφορίας του 2025

25% επί του τέλους αν καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου

-50% επί του τέλους αν καταβληθεί τον Φεβρουάριο,

-100% αν καταβληθεί από 1ης Μαρτίου.

Σε κάθε περίπτωση το πρόστιμο δεν μπορεί να υπολείπεται των 30 ευρώ.

Εισπράξεις 1,2 δισ. ευρώ

Με το νέο πλαίσιο οι ποινές καθίστανται δικαιότερες και αναλογικότερες ενώ διασφαλίζεται ο στόχος για εισπράξεις 1,2 δισ. ευρώ από την επιβολή των τελών κυκλοφορίας. 
Για παράδειγμα για τέλη κυκλοφορίας ύψους 240 ευρώ αν πληρωθούν με ένα μήνα καθυστέρηση τότε το πρόστιμο θα είναι 60 ευρώ και το συνολικό ποσό 300 ευρώ.
Για δυο μήνες καθυστέρησης το πρόστιμο ανέρχεται στα 120 ευρώ και το συνολικό ποσό στα 360 ευρώ. Από τον τρίτο μήνα και μετά το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής εκτοξεύεται στα 240 ευρώ και η συνολική οφειλή στα 480 ευρώ. Σημειώνεται ότι σήμερα επιβάλλεται οριζόντιο πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ανεξάρτητα από τη διάρκεια καθυστέρησης της πληρωμής ακόμα και αν αυτή είναι μια ημέρα μετά την εκπνοή της καταληκτικής ημερομηνίας.

Τυπώνονται τα νέα τέλη

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τα τέλη κυκλοφορίας για το 2025 αναμένεται να εκδοθούν μέχρι το τέλος του μήνα ενώ η πληρωμή τους θα ξεκινήσει να «τρέχει» από 15 Νοεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2024. Σε ότι αφορά το ύψος των τελών αυτά διατηρούνται «παγωμένα» στα περσινά επίπεδα με αποτέλεσμα να μην προκύπτουν νέες επιβαρύνσεις για τους οδηγούς. Όσα αυτοκίνητα είχαν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό τους. Όσα κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010, πληρώνουν με βάση τις εκπομπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ τα πιο «καθαρά» από αυτά απαλλάσσονται πλήρως – κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως της χρονολογίας.

Στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών προβλέπεται να ενταχθεί εκ νέου η δυνατότητα για την πληρωμή τελών κυκλοφορίας με τον μήνα, οπότε ένας ιδιοκτήτης οχήματος που θα προχωρήσει σε άρση ακινησίας μετά τον Απρίλιο του 2025 δεν θα πληρώσει το ποσό για όλο το έτος αλλά για τους μήνες που απομένουν. Για παράδειγμα ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 300 ευρώ άρει την ακινησία του οχήματος του για διάστημα τεσσάρων μηνών θα πληρώσει 100 ευρώ (4/12).

Υποχρεωτική ασφάλιση

Στο μεταξύ από τον Ιανουάριο του 2025 κάνει ντεμπούτο το μέτρο της υποχρεωτικής ασφάλισης των οχημάτων για φυσικές καταστροφές που θα ανεβάσει τα κόστη στα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση όλα τα οχήματα θα πρέπει να έχουν ασφαλιστεί για σεισμό, πυρκαγιά και για πλημμύρα κάτι το οποίο μέχρι σήμερα δεν ήταν υποχρεωτικό. Το μέτρο θα ισχύει τόσο για τα ιδιωτικά επιβατικά αυτοκίνητα όσο και για τα επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά, ταξί και λεωφορεία. Οι τιμές θα κυμαίνονται ανάλογα με την αξία του οχήματος, την γεωγραφική περιφέρεια και τον βαθμό επικινδυνότητας της περιοχής. Με την υποχρεωτική ασφάλιση θα αποζημιώνονται άμεσα οι ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν υποστεί ζημιές από τέτοιου είδους καιρικά φαινόμενα τα οποία λόγω της κλιματικής αλλαγής αναμένεται να ενταθούν ωστόσο αυτό δεν αντισταθμίζει τις νέες επιβαρύνσεις που θα γίνουν ορατές στην τσέπη. 

Διασταυρώσεις

Ταυτόχρονα βρίσκονται σε εξέλιξη οι ηλεκτρονικές διασταυρώσεις από την ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό οχημάτων που είναι ανασφάλιστα, χωρίς τέλη κυκλοφορίας και δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Οι διασταυρώσεις θα γίνουν με τη νέα ψηφιακή εφαρμογή στην οποία έχουν περάσει όλα τα αρχεία των οχημάτων και μέσα σε μηδενικό χρόνο θα μπορούν να εντοπίζονται οι παραβάτες και να επιβάλλονται τα σχετικά πρόστιμα. Εκτιμάται ότι τουλάχιστον 500.000 οχήματα κυκλοφορούν ελεύθερα σήμερα στους δρόμους χωρίς ασφάλεια αλλά και χωρίς ΚΤΕΟ. 

Οι καμπάνες

Οι παραβάτες, ανάλογα με το είδος της παράβασης θα βρεθούν αντιμέτωποι με τα εξής πρόστιμα:

– Από 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο . Συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

– Ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.

– 400 ευρώ αν το όχημα δεν έχει υποβληθεί σε περιοδικό έλεγχο Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.

– Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος. Επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου.

Ακινησία

Ακόμα πιο αυστηρά είναι τα πρόστιμα, για τα οχήματα τα οποία έχουν δηλωθεί σε κατάσταση ακινησίας και συνεχίζουν να κυκλοφορούν. Για όχημα, για το οποίο έχει δηλωθεί ακινησία, εάν εντοπισθεί στο πλαίσιο ελέγχων, είτε διερχόμενο, είτε σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλεται από την ΑΑΔΕ πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής αυτών και διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το διοικητικό πρόστιμο τριπλασιάζεται και φτάνει τα 30.000 ευρώ ενώ με απόφαση του αρμόδιου οργάνου, αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.

Επισημαίνεται ότι η ΑΑΔΕ πραγματοποίησε διασταύρωση για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων τον Ιούνιο του 2017 μετά το πέρας της οποίας οι ασφαλίσεις οχημάτων αυξήθηκαν κατά 510.000, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, αγγίζοντας, για πρώτη φορά, το ιστορικό μέγεθος των 6,26 εκατ. ασφαλισμένων οχημάτων στη χώρα. Την πενταετία 2018-2022 η τροχαία «έριξε» πρόστιμα πάνω από 21,6 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 100.000 ιδιοκτήτες οχημάτων.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr