Σαν σήμερα 6 Ιουνίου του 1944 η απόβαση στη Νορμανδια

Eπιχείρηση «Overlord / Επικυρίαρχος»: Μετά από αρκετές αναβολές και χρόνια προετοιμασίας οι Σύμμαχοι ανοίγουν το «Δεύτερο Ευρωπαϊκό Μέτωπο», που αποτελούσε πάγια απαίτηση του Στάλιν ώστε ανακουφιστεί η άμυνα του Κόκκινου Στρατού στη ναζιστική εισβολή. Η απόβαση όμως των δυτικών στην Γαλλία ήταν έτσι κι αλλιώς απαραίτητη, ώστε να μεταφερθεί ο πόλεμος στην επικράτεια του αντιπάλου.

Ο Ανώτατος Διοικητής των Συμμαχικών Δυνάμεων στο Θέατρο Επιχειρήσεων στην Ευρώπη, στρατηγός Ντουάϊτ “Άικ” Αϊζενχάουερ εμψυχώνει αλεξιπτωτιστές, λίγο πριν το άλμα τους πίσω από τις γερμανικές γραμμές στη Νορμανδία. Ο φακός τον έχει αποθανατίσει τη στιγμή που λέει τη φράση “Nothing less than full victory”.

Τεράστιες προετοιμασίες έλαβαν χώρα σε διοικητική μέριμνα, εκπαίδευση, οργάνωση και απόκρυψη του τελικού αντικειμενικού σκοπού. Στόχος: οι ακτές της Νορμανδίας. Μια επιλογή ριψοκίνδυνη και απαιτητική. 

Η αποτυχημένη επιδρομή της Διέπης το 1943 αποτέλεσε σημαντικό οδηγό διόρθωσης λαθών. Τα λιμάνια και οι ομαλές ακτές της Γαλλίας φυλάσσονταν εξαιρετικά, συνεπώς, μια επίθεση σε σημείο που δεν αναμενόταν ήταν το κλειδί της νίκης. Έτσι, επιλέγησαν ακτές που υψώνονταν κάθετα, ή με νερά που αποτραβιούνται με την παλίρροια κάθε λίγες ώρες, χωρίς κανένα λιμάνι κοντά και καμιά προσέγγιση στο προφανές σημείο διάβασης της Μάγχης (το Πα-ντε-Καλαί ανατολικά). 

1.213 κύρια πολεμικά πλοία, 4.126 αποβατικά σκάφη και άκατοι, 736 βοηθητικά πλοία και 864 επιταγμένα εμπορικά, 11.590 αεροπλάνα και 195.000 άνδρες διέσχισαν τις πρώτες πρωϊνές ώρες της 6ης Ιουνίου 1944 το κανάλι της Μάγχης από τη Βρετανία, αποβιβάστηκαν κάτω από πυκνά πυρά και εξουδετέρωσαν τα γερμανικά πολυβολεία. 

Οι αποβάσεις στις ακτές «Γιούτα» και κυρίως στη ματωμένη «Όμαχα» έμειναν στην ιστορία του πολέμου. Λιγότερο επεισοδιακή ήταν η απόβαση των Βρετανών και Καναδών στην ακτή «Ξίφος», όπου την παράσταση έκλεψαν δεκάδες ειδικά τροποποιημένα οχήματα και τεθωρακισμένα για την απόβαση και προώθηση στο εσωτερικό.

Αμέσως ξεκίνησε μια τιτάνια προσπάθεια διοικητικής μέριμνας. Πλωτά πορθμεία, υποθαλάσσιοι αγωγοί καυσίμου και άλλα θα βοηθήσουν τη σταθερή ροή ανδρών και εφοδίων προς το νέο μέτωπο. Ένα ολόκληρο τεχνητό λιμάνι, το Mulberry B harbour από πλωτές χαλύβδινες βάσεις ρυμουλκήθηκε και συναρμολογήθηκε στην υπό βρετανική διοίκηση ακτή “Gold”, ένα θαύμα τεχνικής που απομεινάρια του σώζονται μέχρι σήμερα. Μέχρι το τέλος Αυγούστου πάνω από 2 εκατομμύρια άνδρες είχαν αποβιβαστεί στη Γαλλία. Μόνο μέσα από το Mulberry harbor θα διεκπεραιωθούν μέσα σε δέκα μήνες πάνω από δυόμιση εκατομμύρια προσωπικό, 500.000 οχήματα και τέσσερα εκατομμύρια τόνοι εφοδίων κάθε είδους.

Η απόβαση στη Νορμανδία σήμανε την αρχή του τέλους του πολέμου, αν και οι Γερμανοί θα έβγαζαν μερικούς “άσσους” ακόμα από το μανίκι τους.